Slide
Sommige mensen voelen zich in deze tijd somber of gestrest. Dat is begrijpelijk. Blijf er niet mee lopen: praat erover.
Het is fijn als je gedachten rustig en positief zijn. Dan voel je je vrolijker en mentaal fitter. Maar hoe doe je dat?

 

Ga naar buiten

Wandelen in de frisse buitenlucht en het groen, zorgen voor ontspanning.

Doe dingen waar je blij van wordt

Het is belangrijk dingen te (blijven) doen waar je blij van wordt. Mensen  voelen zich dan vaak meer gelukkig en tevreden.

Tips en inspiratie:

Leer nieuwe dingen

Het klinkt misschien wat vreemd, maar iets nieuws doen helpt de hersenen te ontspannen. Leer gratis een andere taal, bijvoorbeeld Spaans (via Duolingo), schaken (via Chessity) of bezoek het Rijksmuseum vanuit uw woonkamer (via Rijksmuseum).

Word stress de baas

Deze oefening van Arts en Leefstijl kan helpen als het even teveel wordt:

  • Adem 4 seconden rustig en diep in via de neus;
  • Houd die adem 7 seconden lang vast;
  • Adem in 8 seconden de lucht via de mond weer uit.

Adem vanuit de buik en herhaal deze oefening 10 keer om het stressniveau direct te verlagen.

Zorg voor structuur en slaap voldoende

Structuur is belangrijk. Zorg voor een vast dagelijks programma met daarin tijd voor werk/school, de boodschappen, rustmomenten etc. Zorg ook voor voldoende slaap, minstens 7 uur per nacht.

Luister naar muziek of een ontspanningsoefening

Het is bewezen dat muziek helpt te ontspannen.
U kunt ook ontspanningsoefeningen of korte meditaties volgen via uw smartphone.

Verminder digitale prikkels

Zet de smartphone vaker uit/stil. Wie kort voor het slapen nog met beeldschermen bezig is, slaapt slechter (tv, telefoon, ipad, computer).

Door inspanning komen tot ontspanning

Door lichamelijke inspanning maken de hersenen stofjes aan die zorgen voor ontspanning. Denk aan dansen, zwemmen, flink fietsen of stevig doorwandelen,

Snel beter in je vel

Minder piekeren? Minder stress of beter slapen? Volg hiervoor dan de gratis online training op www.snelbeterinjevel.nl

Hey, het is oké: praat erover

Sommige mensen voelen zich in deze tijd somber of gestrest. Dat is begrijpelijk. Blijf er niet mee lopen: praat erover. Want een gesprek kan een eerste stap zijn naar een oplossing. Iedereen zit wel eens een tijdje wat minder in zijn vel. Maar duurt het langer dan twee weken of komt u er niet uit? Zoek hulp.

Zin in een gezonde uitdaging?

Sommige mensen pakken deze tijd aan om extra aandacht aan hun gezondheid te besteden. Door minstens 30 dagen iets nieuws vol te houden, kan het een vaste gewoonte worden. Meer inspiratie: www.30dagengezonder.nl De actiemaand is weliswaar in maart, maar nu alvast een uitdaging aangaan kan natuurlijk ook.