Slide
Sommige mensen voelen zich in deze tijd somber of gestrest. Dat is begrijpelijk. Blijf er niet mee lopen: praat erover.
Het is fijn als je gedachten rustig en positief zijn. Dan voel je je vrolijker en mentaal fitter. Maar hoe doe je dat?

 

Ga naar buiten

Wandelen in de frisse buitenlucht en het groen, zorgen voor ontspanning.

Doe dingen waar je blij van wordt

Het is belangrijk dingen te (blijven) doen waar je blij van wordt. Mensen voelen zich dan vaak gelukkiger.

Tips en inspiratie:

Coronaproof uitjes in Gooi en Vechtstreek

Er verantwoord op uit? Bekijk eens de UITagenda van Gooi & Vecht. Hier vind je coronaproof uit- en thuistips.

Leer nieuwe dingen

Het klinkt misschien wat vreemd, maar juist een uitdaging opzoeken en iets nieuws leren helpt je hersenen om stress kwijt te raken.

Tips en inspiratie:

  • Al bekend met de Vrije Academie? Zin om meer te weten te komen over kunst, cultuur, filosofie, architectuur, politiek, muziek, mode enzovoorts? In deze Coronatijd kunt u (tegen een vergoeding) deelnemen aan een keur aan (interactieve) online lezingen en colleges via VAthuis.
  • Leer gratis een andere taal, bijvoorbeeld Spaans (via Duolingo)
  • Leer schaken (via Chessity)
  • Doe de gratis tuinvogel cursus van de Nederlandse Vogelbescherming.
  • Volg de gratis mini cursus over gezond vitaal ouder worden
  • Leden van de bibliotheek kunnen allerlei gratis online cursussen volgen: variërend van fotografie tot programmeren en leiderschap.

Word stress de baas

Deze oefening van Arts en Leefstijl kan helpen als het even teveel wordt:

  • Adem 4 seconden rustig en diep in via de neus;
  • Houd die adem 7 seconden lang vast;
  • Adem in 8 seconden de lucht via de mond weer uit.

Adem vanuit de buik en herhaal deze oefening 10 keer om het stressniveau direct te verlagen.

Zorg voor structuur en slaap voldoende

Structuur is belangrijk. Zorg voor een vast dagelijks programma met daarin tijd voor werk/school, de boodschappen, rustmomenten etc. Zorg ook voor voldoende slaap, minstens 7 uur per nacht.

Luister naar muziek of een ontspanningsoefening

Het is bewezen dat muziek helpt te ontspannen.
U kunt ook ontspanningsoefeningen of korte meditaties volgen via uw smartphone.

Verminder digitale prikkels

Zet de smartphone vaker uit/stil. Wie kort voor het slapen nog met beeldschermen bezig is, slaapt slechter (tv, telefoon, ipad, computer).

Door inspanning komen tot ontspanning

Door lichamelijke inspanning maken de hersenen stofjes aan die zorgen voor ontspanning. Denk aan dansen, zwemmen, flink fietsen of stevig doorwandelen,

Stoppen met roken

We zitten veel thuis. Dan is een sigaret gauw gepakt om even te ontspannen. Toch geeft een sigaret een schijngevoel van kalmte. Want al snel na een sigaret word je juist onrustiger en verlang je naar een volgende sigaret. Daarnaast kennen we allemaal de nadelen van roken. Het is dan ook altijd verstandig om te stoppen met roken. Wie nu stopt met roken, zorgt voor een snelle verbetering van de longen. Je gezondheid verbetert direct en je lichaam kan beter op virussen en dus ook op Corona reageren. Op www.ikstopnu.nl staat een overzicht van alle (online) stopmethoden. Ook kunt u contact opnemen met uw huisarts.

Snel beter in je vel

Minder piekeren? Minder stress of beter slapen? Volg hiervoor dan de gratis online training op www.snelbeterinjevel.nl

Hey, het is oké: praat erover

Sommige mensen voelen zich in deze tijd somber of gestrest. Dat is begrijpelijk. Blijf er niet mee lopen: praat erover. Want een gesprek kan een eerste stap zijn naar een oplossing. Iedereen zit wel eens een tijdje wat minder in zijn vel. Maar duurt het langer dan twee weken of komt u er niet uit? Zoek hulp.

Zin in een gezonde uitdaging?

Sommige mensen pakken deze tijd aan om extra aandacht aan hun gezondheid te besteden. Door minstens 30 dagen iets nieuws vol te houden, kan het een vaste gewoonte worden. Meer inspiratie: www.30dagengezonder.nl