Slide
Door gezond te eten ondersteun je je weerstand. Mensen die gezond eten zitten lekkerder in hun vel en voelen zich fitter. Gezond eten betekent lekker variëren en elke dag kiezen uit ieder vak van de Schijf van Vijf.
Nu we vaker thuis zijn en thuis werken is het belangrijk goed te letten op wat we eten en hoeveel.


Gezond, lekker en afwisselend

Eet zoveel mogelijk vers en onbewerkt voedsel. Kies vooral voor groenten, fruit en volkorenproducten. Neem drinken waar geen suiker in zit, het liefst (kraan)water en thee of koffie. Ook in vruchtensappen zit veel suiker. Stel een eigen gezonde Schijf van Vijf dagmenu samen op de website van het Voedingscentrum.

Doe een eet-wissel

Gezond eten is best een uitdaging. Voor iedereen. Grote veranderingen zijn soms moeilijk vol te houden. Zet daarom kleine stapjes. Doe een eet-wissel. Kies één ongezond product dat u dagelijks eet en vervang dit door iets gezonds uit de Schijf van Vijf.

Kies vaste eetmomenten

Veel mensen werken vanuit huis. Snaaien ligt dan voor de hand. Voorkom dit door vaste eetmomenten in te lassen.

Zet gezond eten in het zicht en snoep en snacks juist uit het zicht

De meeste mensen pakken sneller eten als het voor het grijpen ligt. Zet daarom gezond eten zoals fruit en groente in het zicht en berg ongezond eten zoals snoep, koek en snacks zo ver mogelijk op. Als je meer moeite moet doen om eten te pakken, eet je het minder snel. Meer tips voor een gezonde inrichting van het huis.

Maak een boodschappenlijstje

Doe geen boodschappen met een lege maag. Dan ligt de verleiding op de loer. Zet wat u nodig heeft van tevoren op een briefje.

Drink geen of met mate alcohol

Wie vaak alcohol drinkt, krijgt daardoor een lagere weerstand. Er zijn zelfs aanwijzingen dat één avond veel drinken al effect heeft op de weerstand. Als u stress door deze tijd ervaart, is het niet verstandig om alcohol te drinken. Lees meer over alcohol en corona.

Zin in een gezonde uitdaging?

Sommige mensen pakken deze tijd aan om extra aandacht aan hun gezondheid te besteden. Door minstens 30 dagen iets nieuws vol te houden, kan het een vaste gewoonte worden. Meer inspiratie: www.30dagengezonder.nl

Uw leefstijl verbeteren?

Kampt u met overgewicht of obesitas? En wilt u een gezonde leefstijl bereiken en behouden? Dan is extra ondersteuning wellicht iets voor u met de Gecombineerde Leefstijl Interventie (GLI).

Deelname aan een GLI wordt vergoed uit het basispakket. Wel is een verwijzing van de huisarts nodig. Bekijk adressen in de regio en aanmelding