Slide
Elk beetje meer bewegen helpt. Het is goed voor je lijf en maakt je hoofd leeg.
Als je iedere dag beweegt, het liefst buiten, is dit goed voor je geest en weerstand.
Ook helpt bewegen overdag om ‘s nachts beter te slapen. Neuropsycholoog Erik Scherder legt in dit filmpje uit waarom.
Een dagelijkse (lunch)wandeling, wat rek- en strekoefeningen tussendoor, fietsen naar de supermarkt of het huishouden doen zijn goede beweegmomenten. Zit u veel? Voer telefoon- of videogesprekken wandelend of op zijn minst staand. Begin klein en doe vooral wat u leuk vindt. Beweeg elke dag minstens 30 minuten.

 

Beweeg elke dag een half uur

Beweeg matig intensief waarbij de ademhaling licht omhoog gaat.
Kijk voor meer informatie over bewegen op:

Wat kun je doen in Gooi en Vechtstreek?

Kijk voor actueel beweegaanbod op de volgende websites:

 

Beter in het groen

De natuur heeft veel positieve effecten. Ga daarom als het kan naar buiten in het groen om te bewegen. Dan zorgt voor inspanning en ontspanning tegelijk. Lekker op een bankje zitten en genieten van de natuur kan natuurlijk ook. Kijk voor meer tips en informatie over de effecten van groen op de gezondheid op Beter in het groen.

Doe 3 keer per week spier- en botversterkende activiteiten

Werken een sterke spieren en botten kan ook thuis. Bijvoorbeeld door bijvoorbeeld krachttraining, traplopen, touwtje springen en dansen.
Kijk voor spier- en botversterkende activiteiten op:

  • YouTube.com: video’s met spier- en botversterkende oefeningen van Allesoversport.nl;
  • Kayla Itsines: video’s met online workouts;
  • Maxvandaag.nl: afleveringen van het tv-programma Nederland in Beweging;
  • YouTube.com: video’s met beweegtips voor ouderen van VeiligheidNL.

Ommetje

Elke dag een ommetje maken helpt om de hersenen gezond te houden. De app Ommetje van de hersenstichting en prof. Erik Scherder helpt daarbij. Start met de app een wandelcompetitie met vrienden, familie of collega’s. Zo kun je op een leuke manier samen wandelen, zonder op de zelfde locatie te zijn.

Zin in een gezonde uitdaging?

Sommige mensen pakken deze tijd aan om extra aandacht aan hun gezondheid te besteden. Door minstens 30 dagen iets nieuws vol te houden, kan het een vaste gewoonte worden. Meer inspiratie: www.30dagengezonder.nl

Uw leefstijl verbeteren?

Kampt u met overgewicht of obesitas? En wilt u een gezonde leefstijl bereiken en behouden? Dan is extra ondersteuning wellicht iets voor u met de Gecombineerde Leefstijl Interventie (GLI). Deelname aan een GLI wordt vergoed uit het basispakket. Wel is een verwijzing van de huisarts nodig. Bekijk adressen in de regio en aanmelding.