Slide
Contact met mensen, familie, vrienden, collega’s, buren is goed voor de gezondheid.
Het heeft een gunstig effect op de bloeddruk en onze afweer.
Contact is door het coronavirus anders geworden dan we gewend waren:
We moeten zoveel mogelijk thuis blijven, afstand houden en hebben minder sociaal contact. Hoe hou je contact in deze tijd?

 

Contact houden op afstand? Dit kun je samen doen:

  • doe een online pubquiz of quarantaine bingo;
  • doe samen een online game;
  • Doe een online escaperoom met vrienden of familie. Via Google zijn veel online escaperooms te vinden.
  • kijk met een vriend/vinden op afstand naar dezelfde film of hetzelfde tv-programma;
  • stuur een kaart of bloemetje of laat een hapje eten bezorgen;
  • ga beeldbellen; kijk hier voor enkele speciale apps;
  • voor wie digitaal niet zo handig is: SeniorWeb en Jowtube bieden tijdelijk gratis instructievideo’s over WhatsApp-bellen, FaceTimen en Skypen.

Versa Welzijn

Juist nu is aandacht voor elkaar en sociaal contact belangrijk. Versa Welzijn biedt in de regio Gooi en Vechtstreek, onder strikte voorwaarden, diverse aangepaste activiteiten aan bij u in de buurt. Kijk op www.versawelzijn.nl/corona.  Het is belangrijk extra om te kijken naar mensen die hulp of aandacht goed kunnen gebruiken. Dat kan door aanmelding bij Versa of het Burenkaartje te downloaden, uit te printen en bij buren in de bus te doen.

Oog voor elkaar

Sommige mensen voelen zich door de coronacrisis (extra) eenzaam. Let op elkaar: bijvoorbeeld door een kaartje door de brievenbus te doen, te zwaaien voor het raam of een keertje aan te bellen en bij de voordeur een gesprekje (op afstand) aan te knopen. Maakt u zich echt zorgen om een buurtgenoot? Kijk dan eens op www.kijkjijomofkijkjijweg.nl

De luisterlijn

Behoefte aan een gesprek? De Luisterlijn (0900 – 0767) is 24/7 bereikbaar voor iedereen die behoefte heeft aan een gesprek of luisterend oor.

 

Zin in een gezonde uitdaging?

Sommige mensen pakken deze tijd aan om extra aandacht aan hun gezondheid te besteden. Door minstens 30 dagen iets nieuws vol te houden, kan het een vaste gewoonte worden. Meer inspiratie: www.30dagengezonder.nl. De actiemaand is weliswaar in maart, maar nu alvast een uitdaging aangaan kan natuurlijk ook.